18 kwietnia 2011

Panoramy sprzed 100 lat: Wielisławka

Dziś kolejna panorama sprzed stu lat. Pochodzi z widokówki wydanej przez Kunstverlag Herm. Adam, Freiburg i. Sch. (Świebodzice). Jej górny fragment przedstawia panoramę z Wielisławki, niem. Willenberg. Góra ta, znana jest głównie ze względu na Organy Wielisławskie, malownicze odsłonięcie skalne w dolinie Kaczawy, odwiedzane równie chętnie dziś, jak w przeszłości. Góra była również eksploatowana górniczo (stąd znane historie o ukrytych w jej sztolniach skarbach). Niegdyś jednak atrakcją Wielisławki była szeroka panorama doliny Kaczawy i Gór Kaczawskich. Na szyczycie stało małe schronisko.

Zdjęcie wykonano w kierunku południowym. Na pierwszym planie, widzimy dolinę Kaczawy i Sędziszową. Po prawej stronie, na dole, nad między granicą drzew a drogą, przebiega dawna linia kolejowa (Katzbachtalbahn), w tym miejscu, ze względu na niewielką szerokość doliny, prowadzona niemal równolegle do drogi. Linia odchodzi jednak w lewo, zostawiając biegnącą prosto, wzdłuż rzeki drogę przez wieś z boku. Zabudowania Sędziszowej nie wyróżniają się niczym szczególnym. dalej, bez wyraźnej granicy między miejscowościami, widać Świerzawę. Słabo widoczna jest wieża kościoła św. Jana i Katarzyny Aleksandryjskiej (obok komina), dużo lepiej za to wieża kościoła św. Józefa na Rynku oraz niższa wieża ratusza (w lewo od centrum kadru). Dalej w lewo, kolejna wieża: kościół Wniebowzięcia MNP.

Ponad Świerzawą, w kierunku południowym, słabo rysują się zabudowania Lubiechowej.

Ostatni plan to Góry Kaczawskie. Od lewej strony: masyw Skopca, Barańca i Maślaka, okolice Kapeli, Masyw Okola (Okole, Leśniak). Dalej, w tle: Karkonosze (?), po prawej stronie Bucze Małe (Sokołowskie Wzgórza).