1 grudnia 2011

Zagubiona autostrada

Film o tym tytule zapadł mi dobrze w pamięć. Kiedyś, w czasach, bodaj, licealnych, dostałem jego kopię od znajomego. Uważaj - powiedział - bo Lynch to niezła schiza. Pełen odjazd. Czasem w ogóle nie wiadomo, o co w tym chodzi.

Uważałem więc. W domu film uruchomiłem na starym laptopie i zaczęliśmy oglądać. Dość szybko zorientowaliśmy się, że coś jest nie tak - obraz nie zgadzał się bowiem z dźwiękiem. Na początku obraz był tylko lekko opóźniony, jednak im dalej, tym ścieżka dźwiękowa wyprzedzała go coraz bardziej. Pod koniec filmu obraz miał już dobre 15 minut opóźnienia, a my siedzieliśmy, jak zaczarowani, patrząc i słuchając w atmosferze nieco schizofrenicznej. Obejrzeliśmy film do końca (z czego ostatnie kilkanaście minut już bez dźwięku, bo ten skończył się wcześniej), zapaliliśmy światło. Faktycznie. Schiza niezła.

Dodawać nie trzeba, że winą był uszkodzony DVD-ROM.

Ale o innej zaginionej autostradzie będzie. Przypadkiem w me ręce trafiła wygrzebana (z odmętów internetu) mapa. Pochodzi prawdopodobnie z końca lat 30. lub początku 40. XX wieku, a przedstawia połączenia komunikacyjne na terenie Śląska. Wydaje się, że to wydawnictwo ówczesnego ADAC, lub podobnej organizacji.



Co ciekawe, niebieską, pojedyńczą, grubą linią ciągłą zaznaczono autostrady "gotowe, częściowo gotowe, lub w budowie". Autostradę A4 na (obecnie) polskim odcinku oddano do użytku bodaj dwa lata temu, więc jej "gotowość" była narysowana na mapie mocno optymistycznie. Niemcy prowadzili wprawdzie w terenie prace ziemne, jednak właściwie niewiele ponadto. Nie ukończono nawet odcinka do Goerlitz / granicy, ten bowiem przeżył w formie projektu całe DDR. Do granicy autostrada dotarła dopiero pod koniec lat 90.

Bardziej interesująca wydaje się podwójna linia, opisana jako "autostrada planowana". Oddziela się ona od obecnej A4 w Goerlitz, dalej biegnie mniej więcej po linii obecnej DK 30 w rejon Lubania. Dalej przebieg jest zaznaczony dość schematycznie. Autostrada mogła więc zostać zbudowana w rejonie Radostowa, Rząśnik, Płóczek Górnych, Pławnej. Od północy omija Wleń, kierując się niebepziecznie w stronę Rząśnika. Ponieważ przebiega w niedalekiej odległości od Okola (punkt wysokościowy), mapa zdaje się sugerować, że pod przebieg autostrady wybrano sobie nasze okoliczne łąki... 

Dalszy przebieg jest równie niepewny co fantastyczny. Na mapie planowana autostrada omija od południa Świerzawę i przez Bolków dociera w rejon Wałbrzycha. Na niewidocznym już fragmencie biegnie dalej w kierunku Świdnicy, omija ją od południa i wschodu, dalej przez Ślężę (!) dociera od południa do Wrocławia w rejonie Bielan.

Co ciekawe, podobny (choć trochę dla nas "bezpieczniejszy") wariant prezentuje dość znana grafika, przedstawiająca w formie panoramy połączenia komunikacyjne Dolnego Śląska (uwaga, to widok z północy na południe...)


(Całość: http://wroclaw.hydral.com.pl/379871,foto.html )

Planowaną autostradę znajdziemy również w innych publikacjach z epoki. Tu np. ma numer 73:



Trudno powiedzieć, czy mapa ta jest tylko szalonym wymysłem omamionego propagandą sukcesu III Rzeszy pracownika wydawnictwa, czy rzeczywiście nawiązywała do jakiś bliższych lub bardziej odległych planów.

W każdym razie: NIE dla autostrady w Górach Kaczawskich :).


4 komentarze:

  1. niezłe plany! czyli dzieciństwo mogłam spędzić w bliskiej okolicy autostrady?? ee, nie, nie byłoby mnie przecież na Dolnym Śląsku, gdyby te palny zostały zrealizowane :)
    Ot, ciekawostka, no :)
    p.s. na filmie byłam w kinie - rozłożył mnie na łopatki (uwielbiam Lyncha)

    OdpowiedzUsuń
  2. o i literówkę trzasnęłam - to wszystko przez Jagodę, bo siedzi na moich kolanach i przyciska co może na klawiaturze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałbyś blisko do pracy;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Był taki projekt: Autostrada Sudecka.
    Pomysł był taki, żeby poprowadzić drogę przez Sudety.
    Powstały / przetrwały do dzisiaj dwa odcinki: Izery - Karkonosze (słynny Zakręt Śmierci) oraz Międzylesie - przełęcz Polskie Wrota na krajowej 8-ce między Kłodzkiem a Kudową.

    OdpowiedzUsuń